Πρόσφατα
02-12-2016
Η συνεργασία του δανέζικου οίκου Georg Jensen με την Ιρανή αρχιτέκτονα Zaza Hadid διακόπηκε από τον ...
17-10-2016
Τα ορυκτά έχουν χρώμα, λάμψη και αρμονία ώστε κάθε επεξεργασία να είναι περιττή. Δαχτυλίδι ασημένιο ...
13-10-2016
Η νέα συλλογή κοσμημάτων της Γαλλίδας Lydia Courteille έχει επιρροές από την Οθωμανική αυτοκρατορία ...
11-10-2016
Ένα πλήρες βιβλίο 323 σελίδων στην Ελληνική γλώσσα για τους πολύτιμους λίθους γραμμένο το 1995 από μ...
01-10-2016
Η Συμβολή στη μελέτη του Σύγχρονου Ελληνικού Κοσμήματος είναι η διδακτορική μελέτη της Κας Φωτεινής ...

Φυτά ή έντομα σε μέταλλο

Θα έχετε δει ασφαλώς και θα έχετε θαυμάσει κάποιο λουλουδάκι ή κάποιο φύλλο, ή κάποιο έντομο σε ασήμι ή χρυσό ή άλλο μέταλλο. Όλα αυτά δεν δημιουργήθηκαν με την ίδια διαδικασία. Θα σας περιγράψουμε τους τρόπους που μπορεί να μετέλθει ένας τεχνίτης για να φτάσει σε αυτό το αποτέλεσμα. Σαν παράδειγμα θα πάρουμε την κατασκευή μιας  μέλισσα σε μέταλλο π.χ. ασήμι.

 

1) ΣΚΑΛΙΣΜΑ ΤΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΣΕ ΚΕΡΙ

Ο πρώτος τρόπος που περιγράφουμε  για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα, είναι το σκάλισμα της μέλισσας σε υλικό μοντελοποιίας για κοσμήματα, που είναι ένα είδος συνθετικού κεριού. Για τη δουλειά αυτή ο τεχνίτης μοντελιστής πρέπει να έχει ειδική εκπαίδευση μικρογλυπτικής. Ξεκινώντας από ένα κομμάτι κερί ο τεχνίτης χρησιμοποιώντας απλά μικρά σκαρπέλα και κοπίδια φτιάχνει την μέλισσα στο κερί. Εξαρτάται από την ικανότητα και το ταλέντο του για να αποδώσει πιστά το έντομο στο μικρό γλυπτό που θα κατασκευάσει.  Στη συνέχεια η κέρινη μέλισσα θα μετατραπεί σε μεταλλική με την μέθοδο χύτευσης του χαμένου κεριού. Είναι μία τυπική διαδικασία που χρησιμοποιείται στην κοσμηματοποιία, και υπάρχουν ειδικά εργαστήρια που αναλαμβάνουν αυτή τη δουλειά. Στο λήμμα μας στο λεξικό για τη χύτευση χαμένου κεριού, θα προχωρήσουμε στα βήματα (δ) έως (η).

 

2) ΧΥΤΗΡΙΟ ΜΕ ΑΛΗΘΙΝΗ ΜΕΛΙΣΣΑ


Και στον δεύτερο τρόπο θα χρησιμοποιήσουμε πάλι τη μέθοδο του χαμένου κεριού. Μόνο που αυτή τη φορά δεν ξεκινάμε από μοντέλο που θα γίνει σε κερί αλλά από το ίδιο το έντομο. Βουτάμε την μέλισσα σε λειωμένο κερί το οποίο την καλύπτει εξολοκλήρου. Στη συνέχεια  θα ακολουθήσουμε τα βήματα (δ) έως (η) για τη χύτευση. Με το βούτηγμα στο κερί θα χαθούν κάποιες λεπτομέρειες από το σώμα της μέλισσας. Αφού πάρουμε το έντομο σε μέταλλο πρέπει να αποκατασταθούν οι χαμένες λεπτομέρειες με χάραξη. Η μέθοδος αυτή ακούγεται λίγο αλλόκοτη, αλλά χρησιμοποιείται από τους κοσμηματοποιούς συχνά. Επιπλέον δεν απαιτείται η δυσεύρετη ικανότητα της μικρογλυπτικής.

 

3) ΓΑΛΒΑΝΟΠΛΑΣΤΙΚΗ


Για την εφαρμογή αυτής της μεθόδου πάλι θα ξεκινήσουμε από το αληθινό έντομο. Θα το σταθεροποιήσουμε βουτώντας το σε πολυεστέρα με καταλύτη. Πολυεστέρα μπορούμε να προμηθευτούμε από μαγαζιά που πουλάνε υλικά για βάψιμο σκαφών, Αφού στεγνώσει ο πολυεστέρας ψεκάζουμε με ένα σπρέι χαλκού όπως περιγράφουμε στο λήμμα επιμετάλλωση ή βάφουμε με μία ειδική μπογιά που περιέχει τσίγκο και πουλιέται στα μεγάλα χρωματοπωλεία.Ο λόγος που κάνουμε αυτό το τελευταίο ψέκασμα είναι για να κάνουμε αγωγιμη την πολυεστερωμένη μέλισσα . Η αγωγιμότητα είναι απαραίτητη ώστε να μπορεί  να περάσει το ηλεκτρικό ρεύμα και να επιμεταλλωθεί. Στη συνέχεια επιμεταλλώνουμε με τη συνήθη διαδικασία στα ειδικά εργαστήρια που κάνουν επιμεταλλώσεις. 

 Μέλισσα κατασκευασμένη με γαλβανοπλαστική 

Φυτο κατασκευασμένο με γαλβανοπλαστική

 

Η επιμετάλλωση οργανικών υλικών χρειάζεται εξάσκηση. Η μέλισσα κατά την διαδικασία της επιχάλκωσης έχει χάσει πολλές λεπτομέρειες ενώ ο τεχνίτης που κατασκεύασε το επίχρυσο φύλλο κυπαρισσιού έχει πετύχει πολύ πιό ρεαλιστικό αποτέλεσμα

 Σε ένα παλιό τεχνικό βιβλίο βρήκαμε οδηγίες για την γαλβανοπλαστική σε οργανικά αντικείμενα. Αν κάποιος ορεξάτος αναγνώστης εφαρμόσει τις οδηγίες ας μας ενημερώσει για τα αποτελέσματα.