• Αρχική ΣελίδαΛεξικό → Καρφωτική (Stone setting)
    Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Θ Ι Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω

    Καρφωτική (Stone setting)

          Είναι ο κλάδος της κοσμηματοποιίας που ασχολείται με την στερέωση  πολύτιμων λίθων πάνω στα μέταλλα. Ο τεχνίτης που ασχολείται με την εργασία αυτή ονομάζεται καρφωτής. Παλαιότερα χρησιμοποιείτο η (πιο εύηχη) λέξη αδαμαντοδέτης. Έχουν χρησιμοποιηθεί από τους τεχνίτες κατά τις διάφορες ιστορικές περιόδους, πολλοί και διάφοροι τρόποι για να στηρίξουν τις πέτρες πάνω στο μέταλλο. Θα αναφέρουμε τους κυριότερους και πιο δημοφιλείς τρόπους που χρησιμοποιούν σήμερα οι καρφωτές. Οι τρόποι αυτοί αφορούν κυρίως ταγιαρισμένες πέτρες.


        1) Στήριξη με δοντάκια (Prong setting)


       


        

        Είναι μάλλον ο πιο διαδεδομένος τρόπος για την στήριξη των πετρών. Τα πλεονεκτήματα του είναι η μεγάλη διέλευση του φωτός μέσα από την πέτρα και η μεγάλη της ακτινοβολία, καθώς και η μικρή ποσότητα μετάλλου που απαιτείται για να κατασκευαστούν τα δοντάκια. Ανάλογα με το σχήμα και το μέγεθος της πέτρας, απαιτούνται 3,4, ή 6 δοντάκια για την στήριξη. Ειδική περίπτωση αυτής της στήριξης, είναι η λεγόμενη V-prong setting (δεύτερο σκίτσο), όπου το δοντάκι περιβάλλει την πέτρα και από το πάνω μέρος της.



        2) Στήριξη με καστόνι. (Bezel setting)

       

          Κάρφωμα με καστόνι είναι ένας από τους βασικούς τρόπους στερέωσης μιάς πέτρας, πάνω σ’ ένα κόσμημα. Όταν λέμε καστόνι, εννοούμε μία κυκλική λωρίδα μετάλλου (έλασμα), που περιβάλλει την πέτρα, και την συγκρατεί πάνω στο κόσμημα. Αφού τοποθετηθεί η πέτρα στο εσωτερικό του καστονιού, ο καρφωτής χρησιμοποιώντας το κατάλληλο καλέμι, προσβάλλει το καστόνι στο πάνω χείλος του περιμετρικά , ώστε να εγκλωβίσει την πέτρα με απόλυτο τρόπο. Η μέθοδος αυτή καρφώματος, είναι πολύ ασφαλής, με την έννοια ότι η πέτρα δεν μπορεί να μετακινηθεί. Η στήριξη με καστόνι είναι ο αρχαιότερος τρόπος στήριξης σε σχέση με τους υπόλοιπους που αναφέρουμε εδώ. Στην αρχαία ελληνική γλώσσα το καστόνι είχε την ονομασία πυελίς. Πυελίδα συγκεκριμένα ονόμαζαν την υποδοχή στην στεφάνη του δαχτυλιδιού όπου τοποθετούσαν τον σφραγιδόλιθο.  Η λέξη που είχε χρησιμοποιηθεί στα βυζαντινά χρόνια για το καστόνι είναι σφραγιδοφυλάκιον..

       

        3) Στήριξη σε κανάλι. (Channel setting).



      
    Οι πέτρες τοποθετούνται συρταρωτά η μία δίπλα στην άλλη μέσα στο κανάλι (πατούρα). Στη συνέχεια με το καλέμι πιέζουμε το άνω χείλος της πατούρας, μέχρι η κάθε πέτρα να σταθεροποιηθεί στη θέση της.

     

     

          4) Στήριξη Pave (Pave setting)


         Για το κάρφωμα pave, πρέπει να δημιουργήσουμε ξεχωριστή υποδοχή (τρύπα) στην επιφάνεια του μετάλλου, για κάθε μία πέτρα.. Εν συνεχεία με την βοήθεια ενός αιχμηρού καλεμιού, ανασηκώνουμε από το χείλος της τρύπας μικρά σφαιρίδια μετάλλου (γράνες) με τα οποία στηρίζουμε την κάθε πέτρα.

    Η  στήριξη pave περιγράφεται λεπτομερέστερα με τις εξής υποκατηγορίες:

     Traditional pavé (παραδοσιακή)

    Bright-cut pavé (λαμπερή)

    Modern four bead pavé (4 μπίλιες)

    Mushroom Pavé (μανιτάρι)

     Cutdown  Pavé (αποκαλυπτική)

    V-cut Pavé (σχήμα V)

    Fishtail pavé (ουρά ψαριού)

    Belgium pavé (βελγική)

    Old fashioned royal pavé (παλαιού τύποθ βασιλική)



          5) Στήριξη με συμπίεση (Tension setting)



      

           Για να πετύχουμε αυτόν τον τρόπο στήριξης, πρέπει να κάνουμε δύο εγκοπές (λούκια), στα δύο αντικριστά άκρα του δαχτυλιδιού. Σπρώχνουμε την πέτρα ώστε να μπει με δυσκολία (με ζόρι) και να ακινητοποιηθεί μέσα στο άνοιγμα που δημιουργούν τα δύο άκρα του δαχτυλιδιού. Η στήριξη της πέτρας γίνεται με την συμπίεση που ασκούν τα δύο ανοιχτά άκρα, λόγω της τάσης που έχουν να κλείσουν (σουστάρισμα). Η πέτρα δείχνει εντυπωσιακή καθώς φαίνεται να αιωρείται στον αέρα, όμως γενικά η στήριξη αυτή είναι αρκετά επισφαλής.

     



          6) Στήριξη ανάμεσα σε μπάρες (Bar setting) 


       

            Σε αυτή την περίπτωση η πέτρα βρίσκεται ανάμεσα σε δύο χοντρές μπάρες. Όπως στην προηγούμενη περίπτωση φτιάχνουμε λούκια στα πλάγια της κάθε μπάρας. Σπρώχνουμε την πέτρα μέχρι να κουμπώσει μέσα στην υποδοχή της, και μετά χρησιμοποιώντας το καλέμι, πιέζουμε το μέταλλο που βρίσκεται στο πάνω μέρος από το λούκι, ώστε να εγκλωβίσουμε απολύτως την πέτρα.

     

     

  • Πρόσφατα
    19-10-2018
    Η Βραζιλία είναι μία χώρα με τεράστια κοιτάσματα ορυκτών και πολύτιμων λίθων. Στη χώρα αυτή επίσης υ...
    27-09-2018
    Tribute to Femininity’ ονομάζεται η έκθεση κοσμημάτων του ιταλικού οίκου Bulgari στο Μουσείο τ...
    04-07-2018
    Η μεταμόρφωση της προνύμφης σε πεταλούδα είναι μία διαχρονική πηγή έμπνευσης για τους καλλιτέχνες σε...
    03-06-2018
    Στον πρόσφατο διαγωνισμό κοσμήματος Saul Bell Design Awards το δεύτερο βραβείο στην κατηγορία Ασημέν...
    10-05-2018
    Το μουσείο Victoria and Albert κατέχει ήδη μια απαράμιλλη συλλογή από μοναδικές δημιουργίες μόδας, α...