|
Ξεκίνησε στις 27 Ιουνίου και θα διαρκέσει μέχρι τέλους Οκτωβρίου έκθεση για το σύνολο του έργου της εικαστικού Λίζας Σωτίλη στη Δημόσια Βιβλιοθήκη Σερρών. Με την έκθεση αυτή η πόλη των Σερρών τιμά την σημαντική δημιουργό, αλλά συγχρόνως με ευκαιρία των 100 χρόνων από την απελευθέρωσή της, τιμά τον στρατηγό Ναπολέοντα Σωτίλη, παππού της Λίζας σαν επικεφαλής της 7ης Ελληνικής Μεραρχίας, η οποία απελευθέρωσε την κατεστραμμένη πόλη των Σερρών στις 29 Ιουνίου του 2013.
Παράλληλα με την τρέχουσα έκθεση προετοιμάζεται έκθεση, με ευρήματα από το ανασκαφικό έργο της ΚΗ΄Εφορείας Αρχαιοτήτων στο Νέο Σκοπό, σε συνδυασμό με κοσμήματα της Λίζας Σωτίλη.
Η Λίζα Σωτίλη γεννήθηκε στην Αθήνα, έκανε κλασσικές και καλλιτεχνικές σπουδές στην Ελλάδα και στην Ιταλία, όπου αποφοίτησε από την Ακαδημία της Brera.
Πολύ νέα έλαβε μέρος σε εθνικές και διεθνείς εκθέσεις, αποσπώντας σημαντικά βραβεία, όπως San Fedeb, Romazzoti, Sizzara, χρυσό μετάλλιο της Ακαδημίας Carraro, βραβεία Gallarate, Κύπελλο Προέδρου της Δημοκρατίας κ.α.
Η Λίζα Σωτίλη από πολύ νέα υπήρξε καλλιτεχνική επιλογή του ιδιοφυούς γκαλερίστα και μαικήνα των τεχνών Αλέξανδρου Ιόλα. Ο Ιόλας την σύστησε στην αφρόκρεμα των εικαστικών καλλιτεχνών της δεκαετίας του 1960.Οι τομείς του ενδιαφέροντός της εκτείνονταν από την Ζωγραφική την Γλυπτική την Αγιογραφία και το κόσμημα όπου διέπρεψε σαν μία πρωτοπόρος του ελληνικού εικαστικού κοσμήματος.
Επιλέχθηκε από τον Giorgio De Chirico ως η νέα βοηθός του για την εκτέλεση των έργων που ο Αλέξανδρος Ιόλας του είχε παραγγείλει. Για πολλά χρόνια δουλεύει μαζί με το δάσκαλο στα χυτήρια Bonvicini της Verona, γι’ αυτό άλλωστε η χήρα του De Chirico της εμπιστεύθηκε το έργο συντήρησης των πρωτότυπων εργαλείων προορισμένων για τα Μουσεία. Γι’ αυτό και η Κα Σωτίλη διαθέτει σήμερα το πιο σημαντικό συμβόλαιο στον κόσμο, τα Γλυπτά του μεγάλου Δασκάλου.
Η Κα Φωτεινή Σιδερά στο εξαιρετικό έργο της Συμβολή στη Μελέτη του Σύγχρονου Ελληνικού Κοσμήματος γράφει για τα κοσμήματα της Λίζας Σωτίλη:
“Τα κοσμήματα άρχισε να τα δημιουργεί για προσωπική της χρήση και ανάγκη. Τα θεωρεί τα πιο αντιπροσωπευτικά της έργα, γιατί σ’ αυτά συνδυάζει τις κατάλληλες επιλογές σχημάτων, όγκων και υφής των ημιπολύτιμων και πολύτιμων ορυκτών λίθων, με τα μέταλλα που τους αγκαλιάζουν.
Σχεδιάζει τα κοσμήματα διότι της αρέσει να εξωτερικεύει αυτά που έχει σαν όραμα στο μυαλό της. Κατόπιν περνά στο στάδιο της κατασκευής συναρμολογώντας και μεταβάλλοντάς τα, ανάλογα με το πρόσωπο που πρόκειται να τα φορέσει. Η ίδια προσδιορίζει μέσα στην ίδια την κατασκευή τους, τον τρόπο και τη θέση που τα κοσμήματά της μπορούν να φοριούνται, ώστε να φανερώνουν το διάλογο ανάμεσα στο ανθρώπινο σώμα και στο έργο, σαν το σώμα να αποτελεί μέρος αναπόσπαστο του έργου, το οποίο μοιάζει να προέρχεται, όπως και η ανθρώπινη ύπαρξη, από τη φύση...
Τα κοσμήματά της είναι πάντα μεγάλων διαστάσεων, σε σημείο που επιτρέπουν στο ανθρώπινο σώμα να ντυθεί ολόκληρο μ’ αυτά, αντικαθιστώντας πλήρως τα ρούχα...
Θέλει τα κοσμήματα να είναι εύκαμπτα, ώστε να μπορούν να κινούνται, να ακολουθούν την κίνηση του σώματος, όχι μόνο την εξωτερική, αλλά και γενικά την ψυχοσύνθεση του ατόμου, που εκπέμπει οπωσδήποτε κάποια έκφραση.
Καθώς κινούνται φορεμένα πάνω στο σώμα, φανερώνουν διαφορετικές κάθε φορά λάμψεις, ανάλογα με τους τόνους του φωτός και της σκιάς, των διαφανειών και των αντανακλάσεων, σαν να πρόκειται για έναν δονούμενο οργανισμό...
Η έννοια που περισσότερο την απασχολεί και κυριαρχεί στο έργο της, είναι αυτή της μεταμόρφωσης. Όλα κινούνται και υφίστανται αλλαγές, που ίσως με το μάτι δεν αντιλαμβανόμαστε. Τίποτε δε μένει ακίνητο, το κάθε τι εξελίσσεται, αναπτύσσεται, ακολουθεί τη δική του πορεία, με μέγα παράδειγμα τον κύκλο της ζωής.”
Σαν επιμύθιο μπορούμε να πούμε ότι η Λίζα Σωτίλη ανήκει στο κοσμοπολίτικο κομμάτι της Ελληνικής αστικής τάξης, καλλιτεχνών, διανοουμένων, πλοιοκτητών, επιχειρηματιών, που δραστηριοποιούνται εδώ και αιώνες με επιτυχία στην παγκόσμια σκηνή. Που διαλαλούν υπερήφανα την ελληνικότητά τους, με πολύ διαφορετικό ύφος και ήθος από τις μικρονοικές, κομπλεξικές και αυτιστικές θεωρίες περί ανωτερότητας της ελληνικής φυλής που εσχάτως μολύνουν την ψυχή μας.
https://www.sotilis.com/collection.html
Ο Ρούντολφ Νουρέγιεφ φωτογραφημένος από τον ʼντι Γουόρχολ το 1975, φορώντας κοσμήματα της Λίζας Σωτίλη. Η ίδια διηγείται ότι ο Νουρέγιεφ δεν αποχωρίστηκε το βραχιόλι μέχρι την ημέρα του θανάτου του.
Τα αριστουργηματικά επιστήθια κολιέ, τα σκουλαρίκια που καλύπτουν όλο το αυτί και τα μεγάλα δαχτυλίδια από χρυσά ελάσματα είναι τα χαρακτηριστικά κοσμήματα των συλλογών της Κας Σωτίλη.
Ανάμεσα στο έργα της καλλιτέχνιδας συμπεριλαμβάνονται και ρολόγια
Η Λίζα Σωτίλη αριστερά με τον Ντε Κίρικο, δεξιά με τον Ιόλα, ο οποίος υπήρξε ένας σπουδαίος Έλληνας, κατασυκοφαντημένος από την μικρόψυχη Ελλάδα..
Παρουσίαση της έκθεσης κοσμημάτων της Λίζας Σωτίλη στην Εθνική Πινακοθήκη το 1996, από περιοδικό της εποχής.
Η αειθαλής Κα Σωτίλη σε συνέντευξή της από πρόσφατη έκθεση στην Ερμούπολη.