• Αρχική ΣελίδαΛεξικό → Εεπιχρύσωση (Gold Plating)
    Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Θ Ι Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω

    Εεπιχρύσωση (Gold Plating)

         Είναι η επικάλυψη μεταλλικού αντικειμένου με χρυσό.  Στη σημερινή εποχή η επιχρύσωση γίνεται σχεδόν πάντα με την ηλεκτρολυτική μέθοδο που περιγράφουμε αναλυτικά στο λήμμα επιμετάλλωση.

        Πρέπει να σημειώσουμε ότι επιχρύσωση γινόταν πολύ πριν ο Galvani επινοήσει την ηλεκτρολυτική μέθοδο επιχρύσωσης. Αντικείμενα με επικάλυψη φύλλου χρυσού έχουν βρεθεί σε Αιγυπτιακούς τάφους, στις Μυκήνες, αλλά και στους τάφους των Μακεδόνων Βασιλέων. Η επιχρύσωση γινόταν με τους εξής δύο τρόπους.

       Ο πρώτος τρόπος είναι με την χρήση αμαλγάματος. Αμάλγαμα είναι το μείγμα χρυσού με υδράργυρο που είναι σε υγρή μορφή. Ο χρυσός τριμμένος σε σκόνη (λιμάγια) διαλυόταν μάσα στον υδράργυρο. Το αμάγαλμα αλειφόταν στην επιφάνεια που επρόκειτο να επιχρυσωθεί. Εν συνεχεία και με την βοήθεια της θερμότητας, ο υδράργυρος απομακρυνόταν (εξατμιζόταν) και έμενε η επιφάνεια επιχρυσωμένη. Για καλύτερα αποτελέσματα η διαδικασία επαναλαμβανόταν. Η μέθοδος αυτή χρησιμοποιείτο στην παραδοσιακή Ελληνική αργυροχρυσοχοία, και τα επιχρυσωμένα αντικείμενα αποκαλούνταν «μαλαμοκαπνισμένα» Να σημειώσουμε πως η εργασία αυτή ήταν ιδιαίτερα ανθυγιεινή, αφού οι αναθυμιάσεις των ατμών υδραργύρου είναι ιδιαίτερα τοξικές. Οι ατμοί υδραργύρου προκαλούν σοβαρές βλάβες στο νευρικό σύστημα, στα νεφρά και στους πνεύμονες. Οι επιπτώσεις αυτές μοιάζουν με τις εκδηλώσεις της μολυβδίασης, γι αυτό στη Στεμνίτσα ονόμαζαν την αρρώστια αυτή βουλιμίαση. Προς μεγάλη έκπληξη τους οι μελετητές ανακάλυψαν ότι την ιδιαίτερα προηγμένη τεχνικά μέθοδο επιχρύσωσης με αμάλγαμα, χρησιμοποιούσαν οι Μακεδόνες μεταλλουργοί του 4ου αιώνα π.Χ.. Αυτό πιστοποιήθηκε από τα εκπληκτικά ευρήματα του καθηγητή Μανόλη Ανδρόνικου στους τάφους των Μακεδόνων Βασιλέων στη Βεργίνα. Για τον τρόπο αυτό επιχρύσωσης, έχει χρησιμοποιηθεί καΙ ο όρος διαργυροχρύσωμα. οι χρυσικοί της Στεμνίτσας ονόμαζαν αυτή την τεχνική "τριφτό"

        Ο δεύτερος αρχαίος τρόπος επιχρύσωσης, ήταν η επικόλληση ενός πολύ λεπτού φύλλου χρυσού με την βοήθεια κάποιας κόλλας. Αυτή η κόλλα ήταν λειωμένο καουτσούκ ή ασπράδι αυγού, (Στη δεύτερη περίπτωση οι κλέφτες εύκολα αφαιρούσαν τα φύλλα χρυσού). Στα Αιγυπτιακά αγάλματα, τα φύλλα χρυσού είχαν στην πίσω όψη τους κολλημένες καβίλιες, οι οποίες εισχωρούσαν σε κατάλληλες τρύπες στο σώμα του αγάλματος. Έτσι η επιχρύσωση ήταν πολύ πιο στερεη. Στην σημερινή εποχή,μία παρόμοια μέθοδο χρησιμοποιούν οι αγιογράφοι, οι οποίοι κολλάνε πολύ λεπτά φύλλα χρυσού σε εικόνες μεγάλης αξίας, αντί για μία απλή χρυσομπογιά. Τέλος να σημειώσουμε ότι στην διάλεκτο της αγοράς, την ηλεκτρολυτική επιχρύσωση καλής ποιότητας, ονομάζεται «ντουμπλέ». Ένα ντουμπλέ κόσμημα εννοείται ότι έχει καλυφθεί με παχύτερο στρώμα χρυσού.

        Ο τρίτος τρόπος που έχει ιστορικά χρησιμοποιηθεί γαι την επιχρύσωση είναι η εμβάπτιση του αντικειμένου που επρόκειτο να επιχρυσωθεί σε κατάλληλο θερμό διάλυμα. Οι Ινκας χρησιμοποιούσαν διαλύματα για να επιχρυσώνουν τα χάλκινα αγάλματά τους.


      Δοχείο επικαλυμμένο με λεπτό φύλλο χρυσού. Βρέθηκε στον τάφο 66 στην Έγκωμη της Κύπρου.      Κατασκευασμένο το 1300-1400π.Χ. πιθανά σε Μυκηναϊκό εργαστήριο. Βρίσκεται στο Βρετανικό μουσείο.

    Η Έγκωμη βρίσκεται στην θέση της αρχαίας Σαλαμίνας. Η περιοχή άρχισε να κατοικείται από το 2000 π.Χ. Λόγω της στρατηγικής θέσης της Κύπρου, οι κάτοικοι είχαν πολλές επαφές με τους Αιγυπτίους, τους Μυκηναίους, και με τους λαούς της Μεσοποταμίας. Από το 1880 μέχρι το 1940 στην περιοχή γίνονταν ανασκαφές από διάφορες αρχαιολογικές αποστολές. Αρχικά το 1880, από Αγγλική αρχαιολογική αποστολή, με την επίβλεψη του Βρετανικού μουσείου. Τα ευρήματα από τους τάφους, κτερίσματα, κοσμήματα και σκεύη, μεταφέρθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο. Αργότερα άλλες αρχαιολογικές αποστολές ανάσκαψαν την περιοχή, και τα ευρήματα μεταφέρθηκαν στο Βρετανικό μουσείο, στο Λούβρο, και σιο μουσείο της Νέας Υόρκης.

     

     Το κεφάλι χρυσελεφάντινου αγάλματος που πιθανό παρίστανε τον θεό Απόλλωψνα βρέθηκε στον ιερό χώρο των Δελφών. Τα σφυρήλατα ελάσματα που παριστάνουν τα μαλλιά είναι κατασκευασμένα από επίχευσο ασήμι.Το άγαλμα φιλοξενείται στο μουσείο των Δελφών

  • Πρόσφατα
    03-06-2018
    Στον πρόσφατο διαγωνισμό κοσμήματος Saul Bell Design Awards το δεύτερο βραβείο στην κατηγορία Ασημέν...
    10-05-2018
    Το μουσείο Victoria and Albert κατέχει ήδη μια απαράμιλλη συλλογή από μοναδικές δημιουργίες μόδας, α...
    28-03-2018
    Ο Elie Top είναι Γάλλος σχεδιαστής κοσμημάτων. Εργάστηκε για χρόνια στους οίκους Dior και Lacroix πρ...
    22-02-2018
    Οι παλιοί χρυσοχόοι θυμούνται πως η αξία των πολύτιμων και ημιπολύτιμων λίθων ήταν σχεδόν απαγορευτι...
    29-01-2018
    Η μωσαική και μικρομωσαική είναι μία τέχνη που ανακαλύφθηκε και εξελίχθηκε στο Βυζάντιο και στη Ρώμη...